Speerpunten
Prestatie Afspraken
Afspraken tussen woningcorporaties, gemeenten en huurders
Woningcorporaties maken periodiek afspraken met gemeenten en huurdersorganisaties over de prestaties die ze gaan leveren. In die afspraken staat bijvoorbeeld welke woningen corporaties gaan bouwen voor welke doelgroepen.Prestaties woningcorporatie op papier vastgelegd
Gemeente, huurdersorganisaties en woningcorporaties kunnen met elkaar afspraken maken over zaken als:
- nieuwbouw van sociale huurwoningen;
- betaalbaarheid van de woningen;
- huisvesting van bepaalde doelgroepen;
- kwaliteit en duurzaamheid van de woningen.
Deze onderwerpen staan ook in het beleidsplan (de ‘woonvisie’) van de gemeente. Heeft de gemeente geen woonvisie? Dan hoeft de corporatie de gemeente niet uit te nodigen voor een gesprek over prestatieafspraken.
Corporaties zijn verplicht om de gemeente en huurdersorganisaties uitgebreide informatie te geven. Onder meer:
- de jaarrekening;
- het jaarverslag;
- het volkshuisvestelijk verslag;
- een overzicht van plannen (voor sloop, nieuwbouw etc.)
Ook moet de corporatie inzicht bieden in haar financiële mogelijkheden.
Investeren in verduurzaming woningen
Het kabinet wil dat woningcorporaties investeren in de verduurzaming van woningen. De corporaties komen zo in aanmerking voor korting op de verhuurdersheffing. Het kabinet reserveert hiervoor € 100 miljoen per jaar. Dit staat in het regeerakkoord ‘Vertrouwen in de toekomst’.
Huurcommissie
Heeft u problemen die wij NIET kunnen oplossen en U wilt dit voorleggen aan de Huurcommissie of Geschillencommissie, dan kan dat. Leest u verder wat u moet weten en doen.
Huurcommissie
De Huurcommissie is een landelijke organisatie, zelfstandig en onpartijdig. Dus niet gebonden aan welke partij dan ook. De Huurcommissie geeft voorlichting, onderzoekt, bemiddelt en doet zo nodig bindende uitspraken als er een conflict is tussen huurder en verhuurder. Verspreid over Nederland zijn er zittingscommissies waar huurders of verhuurders een geschil kunnen voorleggen.
Een zittingscommissie bestaat uit drie personen: de voorzitter is aangewezen door de regering en de twee overige leden worden benoemd door de verantwoordelijke minister. Dat gebeurt op voordracht van organisaties van huurders en verhuurders.
Hebt u als huurder een geschil met de verhuurder over bijvoorbeeld de huurprijs, het onderhoud of de hoogte van de huur na een renovatie? Dan kunt u dit voorleggen aan de Huurcommissie. De uitspraak van de Huurcommissie is in principe bindend. Als u het niet eens bent met de uitspraak, dan kunt u dit voorleggen aan de kantonrechter.
De Huurcommissie behandelt alleen geschillen in de sociale huursector. Er is één uitzondering: huurders van een vrije huursector woning kunnen binnen zes maanden na het ondertekenen van het huurcontract de redelijkheid van de huurprijs laten toetsen door de Huurcommissie.
Geschillencommissie
De Geschillencommissie behandelt klachten tussen verkopers of dienstverleners en hun klanten. Dit doen ze onafhankelijk en onpartijdig. Heb je als klant een klacht over de verkoper of dienstverlener? Dan hoef je dus niet altijd naar de rechter. Als de ondernemer is aangesloten bij de Geschillencommissie, kun je daar met je klacht terecht.
De Geschillencommissie bestaat uit veel verschillende afdelingen. Voor klachten over je sportschool kun je bijvoorbeeld terecht bij de Geschillencommissie Sport & Beweging. Heb je een klacht over een online aankoop? Dan kun je terecht bij de Geschillencommissie Thuiswinkel. De Geschillencommissie onderzoekt zelf naar welke afdeling je klacht moet.
Wanneer kan ik naar de Geschillencommissie?
De verkoper moet zijn aangesloten bij de Geschillencommissie. Dit staat soms in de algemene voorwaarden van de verkoper. Weet je niet zeker of de verkoper is aangesloten? Vraag dit dan aan de Geschillencommissie.
Je moet je klacht eerst hebben gemeld bij de verkoper of dienstverlener. En hij moet een redelijke termijn krijgen om te reageren. Vaak is dit 4 weken.
Je moet je klacht op tijd melden bij de Geschillencommissie. Vaak is dit binnen een jaar na dat je de klacht hebt gemeld bij de verkoper. Controleer bij de Geschillencommissie hoe snel je je klacht moet indienen.
- Hoe werkt de Geschillencommissie
- 1. Zodra je je klacht hebt ingediend, registreert de Geschillencommissie je klacht.
- 2. De Geschillencommissie bekijkt naar welke afdeling de klacht moet. Is er meer informatie nodig? Dan vraagt de Geschillencommissie dit bij je op.3. De Geschillencommissie vraagt de verkoper om een reactie.4. De Geschillencommissie kan hulp vragen van een onafhankelijke deskundige.5. Er volgt meestal een mondelinge behandeling. Zowel jij als de verkoper kunnen dan meer uitleg geven. Het is niet verplicht om hier naar toe te gaan. Maar het is vaak wel verstandig.6. Binnen 4 tot 6 weken na de mondelinge behandeling volgt meestal de uitspraak.Wat kost de GeschillencommissieEen procedure bij de Geschillencommissie kost geld. Hoeveel dat is, hangt af van je klacht. Je betaalt gemiddeld tussen de €25 en €152,50. Dat is dus veel goedkoper dan een procedure via een rechter. Let op: pas als je betaald hebt, wordt de klacht in behandeling genomen. Word je in het gelijk gesteld dan krijg je dit bedrag van de verkoper terug.Niet eens met uitspraak GeschillencommissieBen je het niet eens met de uitspraak van de Geschillencommissie? Dan kun je de uitspraak nog voorleggen aan een rechter. Een rechter kan de uitspraak van de Geschillencommissie ongedaan maken. Maar dan moet hier wel een reden voor zijn. Bijvoorbeeld omdat het niet aanvaardbaar is om je aan de uitspraak te houden. Of als de procedure niet eerlijk was.Let erop dat je dit op tijd doet. Het verschilt per afdeling hoeveel tijd je hebt. Vraag daarom bij de Geschillencommissie hoe lang je de tijd hebt om naar de rechter te gaan.